Burgemeester presenteert nieuwe huisstijl van Staphorst

Foto: Harm Brand

De gemeente Staphorst heeft een nieuw logo met bijpassende huisstijl. Op maandagavond 2 januari 2017 is het door burgemeester Segers gepresenteerd tijdens de nieuwjaarsreceptie.

Het nieuwe logo is sterk verbonden met de symboliek uit het gemeentewapen. In het nieuwe logo zijn het schild en de drie torens te zien uit het gemeentewapen. Alleen zijn de torens niet naast elkaar, maar voor elkaar geplaatst. Daardoor kun je er het achter elkaar bouwen van de boerderijen in perspectief in zien. Daarnaast valt ook de lintbebouwing te herkennen, doordat het logo voor een groot deel bestaat uit een lijn.

In het blauw boven en groen onder met de perspectieflijnen is een horizon met de lucht en grasland te herkennen. De perspectieflijnen wijzen naar het gesloten huisje in het midden. Dat staat symbool voor de geborgenheid in de gezinnen. De nieuwe huisstijl bestaat uit vier kleuren. In het logo zitten de kleuren wit, groen en blauw. Tevens blijft de goudgele kleur uit het gemeentewapen gebruikt worden.

Wethouder Sytse de Jong: “Er zit veel symboliek in het nieuwe logo, zodat het aansluit bij wie we als gemeente zijn. Maar bovenal was het tijd om het oude logo, bestaande uit de snelweg, met aan beide kanten Staphorster gebouwen en de tekst ‘Staphorst een prima variant’, te vervangen. We wilden een beeld creëren dat beter past bij het gemeentewapen, zodat we ze naast elkaar kunnen gebruiken.”

Het oude logo werd al jaren niet meer gebruikt, het wapen gold al die tijd als logo, maar dat was het niet. Vervanging is al vaker besproken. Enkele reacties: Oud-raadslid Piet la Roi: “Nieuwe logo sluit mooi een onder stof bedekte discussie af van circa 6 jaar geleden. Prima oplossing ;-). Mooi beeldmerk”. Bankdirecteur Johan Hutten: “Het nieuwe logo van de gemeente Staphorst. Prima logo”.

Het gemeentewapen blijft zichtbaar in officiële documenten en op de voorgevel van het gemeentehuis. De plaquette op de voorgevel is opnieuw geschilderd, aangezien de kleuren niet overeen kwamen met het officiële besluit uit 1816. Het logo wordt in het eerste kwartaal doorgevoerd. Dat betekent dat het briefpapier, de enveloppen, de vlaggen, de website en dergelijke er anders uit gaan zien.

Lees ook:

Dossier: