Wethouder Mussche spreekt kinderen over energietransitie

Woensdag 10 oktober 2018 was het weer de Dag van de Duurzaamheid. Deze dag startte met het voorlezen van een duurzaam verhaal op duizenden basisscholen in heel Nederland.

Ook de Koning Willem-Alexanderschool in Staphorst deed hieraan mee. Speciale gast was wethouder Mussche van de Gemeente Staphorst. De leerlingen van groep 8a kregen van hem een bijzonder verhaal te horen. Het bleef niet bij voorlezen alleen, de wethouder ging hierna met de leerlingen in gesprek over de energietransitie.

Generatie van de toekomst

De voorleesactie bood dankzij het thema ‘Nieuwe Energie’ een uitgelezen kans om kinderen al vroeg te betrekken bij dit belangrijke onderwerp. Juist deze jeugd krijgt in hun toekomst veel te maken met de energietransitie, zowel in wonen als in werken. ‘We hebben de jongeren in de toekomst hard nodig om tot verduurzaming van de maatschappij te komen’.

Het thema van de voorleesactie was dit jaar ‘De Kracht van Nieuwe Energie’. Met de voorleesactie wilden de Koning Willem-Alexanderschool en Natuur en Milieu Overijssel graag het gesprek over Nieuwe Energie tussen jong en oud stimuleren. En dit leidde tot leuke reacties. ‘Bij duurzaamheid kun je ook denken aan duurzame kleding.’

Nieuwe Energie Overijssel

De voorleesactie is onderdeel van het programma Nieuwe Energie Overijssel. Acht kernpartners hebben met deze unieke samenwerking de missie om provincie Overijssel in 2050 energieneutraal te maken. Het programma streeft naar 20% nieuwe energie in 2023.

Nieuwe energie is afkomstig uit natuurlijke bronnen: biomassa, zon, aardwarmte en wind. Zo worden we minder afhankelijk van fossiele energie (olie en aardgas). Energiebesparing is een tweede kernpunt van het programma.

Kinderen en jongeren vormen volgens het programma Nieuwe Energie Overijssel de energieke netwerken van morgen en spelen daarom een belangrijke rol in het programma. Daarom organiseren de kernpartners de voorleesactie voor het basisonderwijs.

Lees ook:

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen