Samenwerkingsovereenkomst leerafdeling ondertekend

Ageeth Strijker (Deltion) en Piet van Dijk, Geriatrische Revalidatiezorg
Ageeth Strijker (Deltion) en Piet van Dijk, Geriatrische Revalidatiezorg
Foto: VVT Noorderboog

Deltion College, Hogeschool Viaa en VVT Noorderboog hebben op 2 december een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor een leerafdeling.

Afdeling Botter in Zonnekamp (Steenwijk) is in januari als pilot begonnen met een leerafdeling. Vanwege het succes daarvan is dit nu omgezet in een samenwerkingsovereenkomst. Op een leerafdeling leert een groep stagiaires, MBO’ers en HBO’ers, alle voorkomende werkzaamheden, en is de groep er verantwoordelijk voor dat alles gebeurt zoals het moet. Het doel is het beroep te leren, onder supervisie van de vaste medewerkers van de afdeling. De vaste medewerkers krijgen zo ook de ruimte om aan hun aandachtsgebied te werken op de afdeling.

Gecombineerde leerafdeling
Voor een ‘gecombineerde leerafdeling’ van VVT Noorderboog geldt dat kennis, vaardigheden en werkhouding die wordt ontwikkeld in een levensechte omgeving nog beter aan de orde komen. De specifieke kenmerken van beide groepen stagiaires worden benut. De ‘praktische’ kanten van de MBO- stagiair én de theoretische/ methodische en analytische kant van de HBO- stagiair zullen elkaar gaan versterken, inspireren en motiveren. Een leerafdeling is een centrum van kennisoverdracht voor de stagiaires en de medewerkers. Onderlinge samenwerking tussen MBO- en HBO-opleidingsinstituten, tussen stagiaires én het vaste team, bevordert de kwaliteit van de zorgverlening. De doorstroom van MBO naar HBO wordt door het inzichtelijk krijgen van ieders beroepsprofiel

Kwaliteitsverbetering
Dettie van de Wetering is praktijkopleider bij de afdeling Opleidingen van VVT Noorderboog. “Een leerafdeling zorgt ook voor kwaliteitsverbetering bij de medewerkers. Ze krijgen ook een rol als coach, leren over verschillende vormen van gespreksvoering. En wat misschien wel het lastigste is, leren om niet alles in te vullen. Leerlingen krijgen de ruimte, ze onderzoeken en ontdekken zelf, zelfstandig en met eigen verantwoordelijkheid, met begeleiding op de achtergrond.”

Beste van beide benutten
De opleiders zijn het er over eens dat dit een vorm van stage is die voor beide ‘werelden’ veel op kan leveren. “Stagiaires brengen nieuwe ideeën binnen, stellen kritische vragen en zetten de medewerkers op scherp. Medewerkers op hun beurt moeten open staan voor nieuwe inbreng. Het mooie is dat het een ‘bottom-up’ proces is. Het initiatief komt vanuit de afdeling en is vormgegeven met de docenten van de opleidingen”, aldus manager Piet van Dijk van Noorderboog.

Lees ook:

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen