Vanaf 1 september 2015 doet u geen huwelijksaangifte of aangifte van geregistreerd partnerschap meer, maar maakt u een melding van uw voorgenomen huwelijk.
Dit doet u persoonlijk of schriftelijk bij de gemeente waar u gaat
trouwen of het geregistreerd partnerschap aangaat. U hoeft niet langer in de woonplaats van één van beide partners in ondertrouw te gaan. De akte van huwelijksaangifte vervalt hiermee, daarvoor in de plaats komt een meldingsformulier.
Vanaf september verandert dit en bent u verplicht een melding van voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te doen. Dit doet u door een meldingsformulier met bijbehorende stukken op te sturen naar de gemeente waar het huwelijk of partnerschap plaatsvindt. Als u voor 1 september 2015 reeds aangifte van huwelijk of geregistreerd partnerschap (ondertrouw) heeft gedaan veranderd er niets. De ondertrouw blijft gewoon geldig.
Geldigheidsduur
Wanneer u schriftelijk melding wilt doen stuurt u het formulier met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs naar het gemeentehuis. De datum van ontvangst is dan de ingangsdatum van de melding. De melding moet minstens twee weken en maximaal een jaar vóór de trouw- of geregistreerd partnerschapsdatum gedaan zijn. Wacht u na de melding langer dan 1 jaar met trouwen of geregistreerd partnerschap? Dan moet u opnieuw melding van uw voornemen doen.
Aanvullende documenten
Bent u in het buitenland geboren, heeft u in het buitenland gewoond en/of bezit u niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan contact op met afdeling Samenleving, telefoonnummer (0522) 46 75 59. Wij kunnen u dan goed informeren over de documenten die u eventueel verder nog nodig heeft.
Bijzondere huwelijksvoltrekking
Voor inlichtingen over een 'bijzondere' huwelijksvoltrekking (bijvoorbeeld: huwelijkstoestemming voor minderjarigen, huwelijken met niet-Nederlanders, huwelijksvoltrekking in het buitenland) moet u op tijd contact opnemen met de medewerkers van team Burgerzaken, omdat de voorbereiding van dergelijke huwelijken veel tijd in beslag neemt.
Lees ook: