School- en treinkaping bij De Punt door Harm Meesters

Dag 14 van de treinkaping bij De Punt.
Foto: Hans Peters (ANEFO)

De schoolkaping van de openbare school in Bovensmilde in 1977. Hij maakte het van dichtbij mee, Harm Meesters. Hij hield op maandag 12 december 2016 een lezing in Museum Staphorst over de diverse fasen en ontwikkelingen in het leven van de Zuid-Molukkers in Nederland.

Bijzonder om het verhaal te horen van iemand die er dichtbij was, die zich er mede daardoor verder in verdiept heeft. Vragen die ook nu weer naar boven komen, zoals recent het verzoek tot verder onderzoek of er sprake was van een gerichte opdracht om de kapers te liquideren.

Harm Meesters: “Geschiedenis, een discussie zonder eind”.

Vanuit zijn huis had hij zicht op de gegijzelde openbare school. Zelf werkte hij als onderwijzer aan de christelijke school, dichtbij. Waar veel Molukse kinderen naar school gingen. Rond 10 uur kwamen moeders in paniek hun kinderen halen. Binnen hun school was het bericht over de kaping nog maar net binnengekomen.

De kaping van de school en de trein bij De Punt duurde bijna drie weken. Een periode die voor veel onrust zorgde. De grote terreur acties in vredestijd, zoals hij het verwoorde. Hij nam de aanwezigen met zijn verhaal ook mee naar de eerste periode dat de Molukkers in Nederland kwamen.

De Molukkers waren in de veronderstelling dat alles geregeld was. Maar men werd ondergebracht in kampen, onder andere Beugelen en Conrad, ontslagen, mochten niets, verveling. En hoop op een terugkeer die niet bevestigd werd. Dit zorgde voor onrust en frustratie.

Door toevallige omstandigheden kwam hij op meerdere manieren uitvoerig in contact met deze bevolkingsgroep, zoals in zijn geboortedorp Staphorst waar twee woonoorden voor de Ambonezen waren (zoals ze aanvankelijk meestal genoemd werden).

Voor zijn studie Geschiedenis schreef Harm Meesters hierover zijn afstudeerscriptie en ook daarna heeft hij over deze periode en de ontwikkelingen daarna meerdere studies afgerond. Deze gebeurtenissen en de gevolgen daarvan vormden dan ook het kerngedeelte van zijn verhaal.

Lees ook:

Reacties