Op evenemententerrein De Tippe in Staphorst gingen maandagmorgen 17 december 2018 vier burgemeesters namens de vier deelnemende veiligheidsregio's met elkaar de strijd aan met carbidschieten. Daarmee is de vierde BOCK-campagne van start gegaan.
Dit jaar neemt Veiligheidsregio IJsselland voor het eerst deel aan de campagne. Deze werd vertegenwoordigd door gastheer Theo Segers als burgemeester van Staphorst. Klaas Agricola van Dantumadiel vertegenwoordigde veiligheidsregio Fryslân, en Karel Loohuis van Hoogeveen veiligheidsregio Drenthe. De wisselbokaal ging dit jaar naar Jaap Kuin (waarnemend) burgemeester van gemeente Pekela voor de veiligheidsregio Groningen. Deze beker werd uitgereikt door Bianca Habing van Brandwondencentrum Groningen. Zijn team haalde de grootste afstand in drie schoten.
De burgemeesters werden zij bijgestaan door een ervaren carbidknaller (de BOCK) uit de eigen regio. Het eerste schot was een ereschot voor de overleden burgemeester Pieter Smit (Oldambt), hij was vanaf het eerste uur ambassadeur voor de campagne. Burgemeester Theo Segers: "Uit de cijfers van Brandwondencentrum Groningen blijkt dat vorig jaar relatief veel slachtoffers met ernstige brandwonden, opgelopen bij het carbidschieten, afkomstig waren uit Overijssel. Uit eigen ervaring weet ik dat het zo maar mis kan gaan!".
De BOCK-campagne heeft het verminderen van het aantal mensen dat ernstige brandwonden oploopt als doel. De 'Wie is de BOCK'-campagne is gericht op veilig carbidschieten. BOCK staat voor Bewust Oplettende Carbid Knaller. Dit is de persoon binnen de groep die aandacht heeft voor de veiligheid. De BOCK kent de vijf veiligheidstips van de BOCK-campagne en zorgt voor een goede toepassing daarvan:
De BOCK-campagne startte eind 2015 op initiatief Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis, Brandweer Drenthe en Stichting Carbidschieten Drenthe. De Nederlandse Brandwonden Stichting ondersteunt de campagne sindsdien. Inmiddels werken ruim 50 gemeenten en de vier veiligheidsregio’s in het Noorden en Oosten mee. Ook zijn er particuliere en commerciële partijen die zich nauw betrokken voelen bij de campagne en deze ondersteunen in Nederland.
De traditie van het carbidschieten kent een toenemende populariteit in Noord- en Oost-Nederland. In Drenthe heeft deze zelfs een UNESCO-status. Misschien sluit volgend jaar Veiligheidsregio Twente aan. Dan doet heel Overijssel mee. Het motto van deze vierde campagne is: ‘Een echte BOCK heeft ballen!’ en vraagt de schutters een bal te gebruiken in plaats van de deksel van de melkbus. Het gebruik van een deksel brengt onnodig risico’s met zich mee terwijl de knal even hard is.
Lees ook: