Jan en Trijntje Troost regelen al 16 jaar verkeersbrigadiers

Foto: Eelco Kuiken

Al zestien jaar coördineren verkeersouders Jan (48) en Trijntje (46) Troost de inzet van verkeersbrigadiers bij de Harmen Doornveldschool in Staphorst. Ze maken de roosters waarop staat wanneer de 64 vrijwilligers aan de beurt zijn om, gestoken in oranje jas en uiteraard met bord de schooljeugd veilig over te laten steken. ‘Zonder vrijwilligers staat de samenleving stil.’

Het is simpel: zonder verkeersbrigadiers gebeuren er ongelukken. In weer en wind staan vrijwilligers ‘s ochtends en ‘s middags langs de weg om de veiligheid van de schooljeugd te garanderen. Je hoort wel eens dat er gescholden en getoeterd wordt, maar dat valt in Staphorst reuze mee en mocht een bestuurder met de hormonen op drift het al te bont maken, dan noteren vrijwilligers het kenteken. Een boekje en pen maken ook deel uit van de uitrusting. De politie rekent vervolgens met de onverlaten af. De keren dat dit gebeurde zijn op één hand te tellen. Voor het boetebedrag koop je overigens 150 Staphorster rollen.

In het jaar 2000 riep Veilig Verkeer Nederland ouders in de gemeente Staphorst op hun verantwoordelijkheid te nemen om de schooljeugd een veilige oversteek te garanderen. Op de meeste scholen pakten ouders de handschoen op. Soms doen ouders het samen met leerlingen.

Op de Harmen Doornveldschool meldden zich in het jaar 2000 een 54 vrijwilligers aan. De helft daarvan staat nog altijd langs de weg. Jan en Trijntje Troost wierpen zich op als verkeersouders. Ze coördineren en soms vallen ze zelf in. Ze zijn er zelf ook nog steeds bij. De laatste van hun zeven kinderen zit nu nog op de Harmen Doornveldschool.

‘Het is totaal geen belasting’, zegt Jan Troost. Hij en zijn vrouw zijn ook de aanspreekpunten als het gaat om gevaarlijke verkeerssituaties rondom school. Dankzij Jan en Trijntje werd de Olde Diek afgesloten tijdens de spits en laatst ging Jan met een duimstok langs de berm van Jan Arendsland om de hoogte van het asfalt ten opzichte van de berm te meten. Kinderen vielen soms. De afstand viel volgens de gemeente binnen de marges. Regels zijn regels.

Grietje Brand (42) houdt ook al zestien jaar haar bordje in de lucht om de schoolkinderen een veilige overtocht te garanderen. Haar vaste partner is Jantje Tuin (35). Zij doet het al zes jaar. Eens in de vijf a zes weken zijn ze aan de beurt. Van 8.50 tot 9.10 uur en van 12.50 tot 13.10 uur zorgen ze voor veiligheid in de ziedende spits.

Honderden auto’s, vrachtwagens, tractoren en fietsers rammelen over de weg.  Iedereen die brigadier wordt, krijgt een stoomcursus op kosten van de gemeente en Staphorst zorgt ook voor de verzekering. ‘Plek op de weg? Wat mag wel en niet? Hoe loop je terug? Even oogcontact, goed op de kinderen letten en dan naar het midden van je eigen wegvak. Met gezicht naar het verkeer lopen we terug en ondertussen doen ons bordje naar beneden.

Zo werkt het’, zeggen Grietje en Jantje. Waarom doen ze dit eigenlijk? ‘We vinden het belangrijk dat onze kinderen veilig op school komen. Daar willen wij best wat voor doen.’ s Middags staan er geen brigadiers. Alle kinderen gaan richting Rouveen en ze hoeven dan niet over te steken.

Bart Hoeve, directeur van de Harmen Doornveldschool, is blij met de verkeersouders en de tientallen brigadiers die ze coördineren, overigens louter moeders. ‘Ze leveren een belangrijke bijdrage aan de veiligheid. De vrijwilligers zijn hard nodig en we waarderen ze zeer. Dat mag best wel eens gezegd worden.’ Jan en Trijntje Troost blijven het voorlopig nog doen. Hun laatste kind zit in groep 7. Misschien moeten er daarna andere coördinatoren komen.

Lees ook: