ChristenUnie ziet heil in nieuwe stations rondom Zwolle

Arend Palland, Frank Visser en Gerdien Rots nemen voorschot op station Zwolle-Zuid
Foto: ChristenUnie

Er moeten maar liefst drie nieuwe treinstations rondom Zwolle komen. De ChristenUnie wil zich sterk maken voor station Zwolle-Zuid, Hattem en Staphorst. ”Als mensen gemakkelijk de trein kunnen pakken zijn ze minder snel geneigd zijn tot andere vervoersmiddelen”, luidt het devies.

OV-deskundige Frank Visser: “Met de drie stations investeren we in duurzame bereikbaarheid van de Regio Zwolle. Alleen station Staphorst zou dagelijks al een paar duizend reizigers kunnen trekken. Wij willen investeren in meer capaciteit zodat er meer treinen kunnen rijden, er ruimte komt voor de extra stops, en treinen korter hoeven stil te staan op station Zwolle. Dat kan door het spoor tussen Olst en Deventer te verdubbelen, door de seinen tussen Zwolle en Meppel aan te passen en door het emplacement van station Meppel te verbouwen.”

In het verkiezingsprogramma heeft de fractie 15 miljard euro gezet voor extra investeringen in het openbaar vervoer en de fiets. “We zien dat er bij de partijen meer aandacht voor openbaar vervoer is dan vier jaar geleden”, zegt Visser. “De Lelylijn wordt vaak genoemd, de Sallandlijn.” Hij hoopt dat een nieuw station in Staphorst in 2025 of 2026 geopend kan worden. “Het zou best wel snel kunnen gaan.”

De Zwolse fractievoorzitter en 16e op de kandidatenlijst, Gerdien Rots, zegt: “Wij willen dat reizigers op fietsafstand een station kunnen bereiken. Reizigers uit Zwolle Zuid die naar Deventer willen, reizen nu om doordat ze eerst naar station Zwolle moeten gaan. Daardoor ben je snel geneigd een ander vervoermiddel te gebruiken. Met de komst van station Zwolle-zuid maken we het voor veel meer mensen aantrekkelijker om de trein te nemen.”

Hattemer Arend Palland, Hattemer: “Voor veel inwoners van Hattem is de auto nu de logische keuze als men het land in wil. De stations Zwolle en Wezep zijn te ver weg. Daarom is hij vóór opening van station Hattem. Een treinstop in Hattem is een logische stap. Onze gemeente is de laatste jaren sterk gegroeid in de richting van het spoortracé. Misschien moet het spoor tussen Hattem en Zwolle hiervoor verdubbeld. Daar profiteren veel reizigers van. Want Intercity’s uit Amersfoort en Lelystad kunnen op die manier tegelijkertijd op Zwolle aankomen. De reistijd naar Noord-Nederland wordt dan korter en dat is winst voor iedereen.”

Lees ook: Jongerenraad: `Besluit Keolis busverbinding onbegrijpelijk`