Gemeente neemt taken id-bewijzen van politie over

Foto: Rijksoverheid

U hoeft vanaf 30 mei 2016 niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen als uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is.

In plaats daarvan vult u bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Identiteitsbewijs verloren of gestolen? Melden bij de gemeente!

Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig om ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Fraude wordt streng aangepakt. Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf.

Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude zal de gemeente u doorverwijzen naar de politie voor nader onderzoek.

Lees ook:

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen