Bedrijfsbezoek Remeker en gesprek over voedselproductie

Foto: Youtube - Remeker

Op D.V. 19 maart 2019 om 9.15 uur is het marktplein in Staphorst de opstapplaats voor een excursie met als eindbestemming de Postweg 110 in Lunteren. Inclusief lunch daar om 12.30 uur, om ongeveer 16.45 uur terug in Staphorst. Kosten circa 37,50 euro per persoon. Opgave bij Herman Slappendel via [email protected] of 06-50664702

De excursie is op touw gezet door het driemanschap Wicher Hoeve, Willem Courtz en Herman Slappendel. Boer, burger, gezondheidswerker, kerk en politiek; Iedereen is hartelijk welkom. We zijn op zoek naar mensen die vanuit hun interesse of professie mee willen praten in de groep.

De boerderij waar we naar toe willen is een biologisch bedrijf. Zij werken volgens de Demeter methode. Het mooie van hun kaas is dat die volledig natuurlijk is en van 100% eigen product gemaakt wordt. Dit betekend dat er geen plastic gebruikt wordt als beschermlaag om de kaas. Alweer een bijdrage om plastic in de voedselketen te voorkomen.

Het is ook in de Staphorster samenleving goed te merken dat we daar steeds kritischer op worden. Kijk maar naar de motie ‘vreemd aan de dag’ die 29 januari 2019 aan de orde kwam in de gemeenteraadsvergadering. Circulair en daardoor toekomstbestendig zou als thema gesteld kunnen worden op deze dag.

Graag willen we met jullie rondkijken bij een kleinschalig melkveebedrijf op de Veluwe. De familie Van de Voort van Remeker maakt zelf kaas en wil graag kringlopen sluiten. Het thema in hun bedrijf is: Hoe kunnen we de bodem het beste voeden; vanuit een goede basis kan veel moois ontstaan. Door koeien met hoorns te houden en rauwmelkse kaas met een eetbare korst te produceren willen zij een bijdrage leveren in gezonde voeding. Na de rondleiding kunnen we lunchen op het bedrijf waar we aansluitend in gesprek kunnen met elkaar en Jan Dirk Van de Voort. Praat jij ook mee?

De wereld van voedsel is in beweging. Consumenten maken andere keuzes en dat doen boeren ook. Na die keuze is het niet klaar bij de consument, door al de informatie die beschikbaar is kan het zomaar gebeuren dat je toch een andere richting in slaat. Lastig voor producenten. Ga je mee of ontwikkel je een eigen stijl of bedrijfsfilosofie?

Veilig voedsel wil iedereen. Inmiddels is het geen trend meer wanneer je vegetarisch eet. Rawfood is een trend geweest. Minder vet, bijvoorbeeld geen roomboter, neemt af. Het is ‘in’ om volle producten te gebruiken. Daarnaast wil de consument graag kleine bedrijven met een eigen profiel.

Lees ook: Open dag biologische boerderij maatschap Hoeve-Coster

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen