Naar het kleinste kamertje én een goed doel steunen

Foto: Eelco Kuiken

Een grote of kleine boodschap produceren moeten de mensen toch en als je dan ook nog een goed doel steunt, waarom zou je dat dan niet doen? Dat vinden Herman Ubak, Niklas de Boer en Arjan Dons, leden van de jeugdvereniging van de Hersteld Hervormde kerk in Staphorst.

De drie Staphorster jongens bieden vanaf nu abonnementen aan. Niet op tijdschriften of kranten, maar op wc-papier.  Het trio verkocht in maart, tijdens een open dag van het nieuwe kerkelijk centrum de Leerkamer, ‘abonnementen op wc-papier’. De opbrengst was bestemd voor het nieuwe verenigingsgebouw van de kerk.

De opzet was simpel. Mensen namen een abonnement, ze kozen op basis van de gezinsgrootte een hoeveelheid rollen en eens in de maand zouden de jongens met een wagen vol toiletpapier de gemeente doorkruisen. Ze verkochten 45 abonnementen.

Het bleek een goed idee. Immers mensen moeten toch naar de wc en het zou zonde zijn als je daarmee niet een goed doel steunt. Het kan beter, zo dachten de inventieve jongens. Waarom dit niet veel groter uitrollen? Abonnementen op toiletpapier verkopen, maar niet alleen voor De leerkamer, ook voor een goed doel wat de mensen zelf kunnen kiezen, dat is het streven.

Een paar weken geleden richtten ze daartoe Stichting Doelbewust op. “Mensen sluiten een abonnement op wc-papier af, wij brengen het eens in de maand langs en ze mogen zelf een goed doel kiezen. Wij zorgen ervoor dat het geld bij de goede doelen terechtkomt. Alles mag, maar het liefst wel een christelijke organisatie, want daar komt onze actie ook uit voort. We hebben een lijst met geschikte doelen gemaakt waar mensen uit kunnen kiezen”, zegt Arjan Dons. “Op 1 september gaan we echt van start met Stichting Doelbewust in de gemeente Staphorst.

Dat is niet alles. De jongens hopen van harte dat anderen in andere gemeenten ook iets dergelijks beginnen. “Ons doel is dat wij wc-papier aan diverse stichtingen in den lande kunnen leveren. Wij zijn in gesprek met grote bedrijven die ons tegen een scherpe prijs de rollen willen leveren. We kunnen ze even scherp doorverkopen en de eventuele marge gaat naar het goede doel.”

Lees ook: